סרטן שד גרורתי 25.03.2020

האם כלי עזר אינטרנטיים יכולים להקל על קבלת ההחלטות הנוגעות לטיפול סוף החיים?

החוקרים ביצעו מחקר אקראי מבוקר שבדק את היעילות של השימוש ב-Four Conversations, כלי עזר אינטרנטי ומותאם אישית להתמודדות וקבלת החלטות, בקרב נשים עם סרטן שד גרורתי

שימוש בשירותי רפואה באינטרנט (אילוסטרציה)
שימוש בשירותי רפואה באינטרנט (אילוסטרציה)

הציפיה וקבלת ההחלטות בנוגע לטיפול המועדף סביב סוף החיים הן מאתגרות ויוצרות מתח רגשי עבור מטופלות עם סרטן שד גרורתי (MBC – metastatic breast cancer), ועל כן, קיים צורך בשיטות התערבות חדשות.

במחקר הנוכחי החוקרים בדקו את ההשפעה של Four Conversations, כלי עזר אינטרנטי ומותאם אישית להתמודדות וקבלת החלטות, על ההשלמה של הוראות לטיפול מתקדם וקבלת החלטות משותפת בקרב מטופלות, האנשים הקרובים להם, הרופאים ואנשי רוח.

המשתתפות במחקר חולקו באופן אקראי ביחס של 1:1 ל-Four Conversations או לרשימת המנתה לטיפול הרגיל. המשתתפות במחקר היו נשים עם סרטן שד גרורתי מרחבי המדינה. החוקרים אספו מידע דמוגרפי, קליני ודיווח על תוצאים באמצעות סקרים אלקטרוניים לדיווח עצמי שבוצעו בתחילת המחקר וארבעה שבועות לאחר ההתערבות.

הגיל הממוצע של המשתתפות במחקר (N=252) היה 53.6 ± 11.0 שנים, כולן נשים, מתוכן 88% ממוצא לבן, 67% נשואות ו-33% עובדות. החוקרים מצאו כי יותר ממחצית הנשים (54%) בקבוצת ההתערבות, שלא מילאו קודם לכן הוראות לטיפול מתקדם, ביצעו זאת עד לסיום המחקר, כאשר רובן (62%) הרגישו ש-Four Conversations עזר להן במידה קלה או רבה בקבלת החלטות טובה יותר, ו-90% מהן היו ממליצות על השימוש בכלי גם לאחרות. החוקרים לא מצאו הבדל סטטיסטי מובהק (p=0.07) בשינוי בדירוג הקונפליקט בקבלת ההחלטות (decisional conflict scores) בין קבוצת הטיפול לקבוצת הביקורת.

החוקרים הסיקו כי על פי תוצאות המחקר נראה כי Four Conversations מקל על מילוי ההוראות לטיפול מתקדם. מכיוון שהירידה בדירוג הקונפליקט בקבלת ההחלטות לא הייתה שונה באופן מובהק, החוקרים לא יכלו להסיק כי השימוש בתוכנה קשור לשיפור בקונפליקט בקבלת ההחלטות בקרב נשים עם BMC. החוקרים ציינו כי תוכניות אינטרנטיות יכולות לשמש חלופה מעשית ויעילה על פני תמיכה פנים מול פנים.

מקור: 

Smith, S.K. et al. (2020) Journal of Palliative Medicine 23,3.

נושאים קשורים:  סרטן שד גרורתי,  טיפול סוף החיים,  הוראות לטיפול מתקדם,  קבלת החלטות משותפת,  מחקרים
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו